TecHcoMgrOup MemBers

TecHcoMgrOup MemBers
Teknologi komunikasi dan pekerjaan adalah faktor perubahan dalam pekerjaan pada masa kini lebih memerlukan tenaga mesin dari tenaga manusia.

Wednesday, February 16, 2011

TEKNOLOGI PEKERJAAN MEMBERI KESAN KEPADA MASYRAKAT

Kesan kepada Masyarakat :Baik atau Buruk?


Negara yang pesat dan maju bukan sahaja boleh melihat dari segi politik dan ekonomi, tetapi ia juga boleh melihat berdasarkan teknologi. Contohnya, negara maju seperti US, Jepun, Korea boleh dianggkap Negara yang maju disebabkan Negara itu mempunyai teknologi yang agar canggih. Persoalan sudah datang: Adakah teknologi ini boleh membawa kemajuan sesebuah Negara? Seterusnya, teknologi yang canggih boleh membawa kesan positif atau negatif kepada masyarakat dalam pekerjaan.
Mengikut pandangan falsafah, mereka menggapkan teknologi ini hanya satu perkakasan dalam sebuah struktur organisasi yang mengandung nilai-nilai sosial, kemungkinan setiap individu mengumpulkan, memproses dan salin tukar-menukar informasi dengan individu-individu lain. Sebenarnya, hanya kepakaran dalam bidang komputer menggunakan perkakasan ini untuk menjalankan urusan dan perniagaan sahaja. Akan tetapi, teknologi ini juga boleh membawa impak positif kepada masyarakat dalam pekerjaan.
Untuk menjadikan Malaysia sebagai Negara maju pada tahun wawasan 2020.
Tun Daktor Mahathir (1991) pernah berkata penggunaan sains dan teknologi secara pesat amat diperlukan. Dengan adanya kemudahan tersebut, Negara Malaysia baru boleh melahirkan tenaga kerja mahir yang bukan sahaja mempunyai kepekaan terhadap profesionalismanya tetapi juga sentiasa bersedia untuk menerima perubahan
Dengan adanya kemudahan ini, kerja kita akan menjadi ringan berbanding dengan dahulu. Pada tahun 60an-70an, dalam sebuah kilang kereta mereka hanya mengupah juruteknik untuk memasangkan kereta, tetapi sekarang masa sudah berubah hanya mesin atau robot yang tolong memasangkan kereta. Jadi, kerja juruteknik hanya berdiri di sebelah mesin dan jaga sahaja. Selain itu, kereta yang dihasilkan pada masa ini agar banyak berbanding pada zaman dahulu.
            Dengan adanya kemudahan teknologi dalam pekerjaan, masa yang digunakan adalah pendek berbanding dengan dahulu. Pada zaman dahulu, mereka hendak menulis data-data perniagaan dengan menggunakan kedua-dua belah tangan dan menggunakan file untuk simpan sahaja. Oleh itu, kebanyakan orang akan mengalami masalah dokumen hilang atau tercicir. Sekarang dengan adanya kemudahan seperti pendrive atau CD, kedua-dua perkakas ini boleh menolong kita menyimpan  data-data perniagaan. Selain itu, kita hanya taip nama pelanggan di dalam file itu, ia akan tolong kita mengeluarkan semua data dan informasi.
            Sebaliknya, teknologi ini boleh membawa impak negatif kepada masyarakat. Oleh sebab adanya kemudahan internet, mereka akan menggunakan masa bekerja untuk membuka facebook, msn, skype dan sebagainya. Malahnya, hasil kerja pekerja akan menjadi lambat dan tidak efisen. Ini akan mempengaruhi pengeluaran syarikat itu menjadi kurang.
            Selain itu, teknologi dalam pekerjaan akan membawa negatif kepada pekerja malas akan menjadi lebih malas. Sebagai contohnya, pekerja akan fikirkan perkakasan mesin atau robot ini boleh tolong mereka membuat kerja. Jadi, mereka hanya menekankan butang mesin sahaja, selepas itu mesin akan tolong mereka menghasilkan produk sahaja. Dengan adanya sikap pekerja itu, mereka akan menjadi lebih malas berbanding pada zaman dahulu.

2 comments:

  1. Sudah tentu ada pro dan kontranya.......cuma kena cari jalan penyelesaian kepada keburukannya agar x beri masalah pd masyarakat.

    ReplyDelete
  2. betul teknologi bukan sahaja memberi kesan yang baik tetapi juga mendatangkan keburukan kepada penggunanya.

    ReplyDelete